понеділок, 9 листопада 2015 р.

Опис виховної системи 5 класу

Проблема, над якою працює  класний керівник в системі  виховної  роботи  класного коективу:   « Формування художньо-естетичної культури учнів, розширення їх естетичного кругозору шляхом виховання новітніх педагогічних технологій »
Творче кредо класного керівника : «Любов до дітей виховується тільки любовю, як вогонь запалюється тільки від вогню ».
У кожної людини є свій неосяжний життєвий простір, де його люблять і чекають, розуміють і приймають таким, який він є. Одного чудового сонячного вересневого ранку на порозі нашої   школи ми вперше побачилися , щоб розпочати  нову велику справу - ми з учнями почали прокладати свій шлях  до зірок. Цей шлях ми подолаємо за 10 років – і це наше щасливе , веселе, дружнє шкільне життя (Так склалися обставини що працюючи  учителем початкових класів я працюю з цими учнями з 2 класу, а, перейшовши на посаду учителя математики, продовжила роботу з даним класом як класний керівник у 5 класі). Ми прокладемо шлях із унікального будівельного матеріалу з особливими властивостями: доброти, гумору, взаємодопомоги, мудрості і захоплень. Кожний з нас знайде  на цьому шляху свою неповторну зірочку, яка засяє над дитиною майбутнього особливим сяйвом впевненості у собі, комунікабельності, самостійності, вимогливості, співчуття, патріотизму, працьовитості, творчості, навченості. За цей час ми встигли  подружитися, звикнути   один до одного, розуміти один одного.  Та звичайно проблем ще доволі багато
Ми - це наш клас, в якому 14 літер  «Я». Кожен з нас - це унікальна, неповторна особистість, одна єдина у цілому світі. Тому ми намагаємося дбайливо, з любов’ю і повагою ставитися  до себе і до оточуючих, приймати себе і інших такими, які ми є, розвиватися за допомогою колективних творчих справ.          

Діти допитливі,
 з гострим розумом,
у разі правильного виховання
 стають великими людьми.
Я.А. Коменський
На першому етапі створення та впровадження виховної системи класу мною було опрацьовано літературу з питань педагогіки та психології виховного процесу, на педрадах та засіданнях методоб’єднань  класних керівників розглядалося питання  актуальністі та необхідності  системного підходу до питань виховання та навчання учнів.
Я розумію, що класний колектив  - це складна соціально-педагогічна система, що виконує замовлення суспільства - формувати інтелектуальну, творчу особистість, здатну жити і творити в умовах, що постійно видозмінюються й розвиваються, забезпечуючи прогрес культурного розвитку країни.
Тому першим моїм  кроком було вивчення питання соціального складу сімей класу. Досить цікавим є контингент учнів класу :  60 % дітей проживають  у соціально благополучних сім’ях, є один учень- напівсирота, 2 учні - діти матерів-одиначок, 3 учні,  батьки яких розлучені . Все  це створює певні проблеми у вихованні дітей, їх навчанні, спілкуванні з однолітками

Створюючи виховну систему в класі, я  врахувала  інтереси учнів та їх батьків, місцевих органів самоврядування, можливості, традиції школи, села , соціальне оточення.
З  метою  формування особистості, яка вирізняється усвідомленням своїх здібностей та потреб, послідовно використовую ці знання для вибору альтернатив, що дають можливість вести дітям здорове, продуктивне і наповнене самореалізацією  життя.  Для цього в школі  проводиться велика кількість виховних заходів, залучаю учнів до участі в концертних програмах та заходах місцевих будинків культури, районних та обласних мистецьких конкурсах, екологічних акціях, туристичних походах, екскурсіях.
Свою роботу  з колективом  я розпочала з вирішення виховних задач:
-                   Організувати   роботу по згуртуванню колективу;
-           організувати  виховний  процес в класному колективі та з батьками на засадах проектної педагогіки;
-           сприяти тому, щоб зміст та форми колективної та творчої діяльності  допомагали учням  знайти себе;
-           реалізувати  у процесі роботи особистісно - орієнтованого, діяльнісного, системного, творчого та компетентнісного підходів до організації виховного процесу в класному колективі;
-           оптимально поєднувати  форми організації виховної роботи: індивідуальної, групової, масової;
-           створювати  належні  умови  для особистісного зростання кожного вихованця (створення ситуацій успіху), його психолого-педагогічний супровід;
Як класний керівник я досягаю поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці та організації колективних творчих справ класу, багато часу приділяю морально-етичному  та естетичному вихованню учнівського колективу, формуванню почуття  обов'язку, відповідальності, культури поведінки, тому загальний рівень вихованості та культури класного колективу - достатній.
Становлення людини – моя ціль педагогічної та виховної роботи в школі. Я маю на увазі цілком визначений вид праці : самосвідомість, самоактуалізацію, самореалізацію. У сучасній школі відроджується поняття «душі» як атрибута духовності, цілісності суб’єкта. Праця душі має свій зміст і виступає як процес осмислення, переживання себе, своєї сім’ї, держави, нації, людства; це зародження і проявів совісті, особистої відповідальності за долю близьких і далеких людей, батьківщини, всієї планети.
У своїй роботі керуюсь основними принципами  виховання:
-                             Превентивності
-                             Особистої орієнтації
-                             декватності виховання
-                             Культуро відповідності
-                             Національної спрямованості
-                             Суб’єктної взаємодії
-                             Цілісності виховання

Сьогодні можна вже сказати , що така  взаємодія працює і дає свої результати. Як свідоцтво цього згуртованість та організованість учнів класу,  їх активна участь у різноманітних конкурсах та заходах, колективні творчі справи.

Виховна система складається з багатьох компонентів. Ось фактори які забезпечують повноцінний виховний процес:
-                             Чітке визначення мети виховання
-                             Рівень професійної підготовки педагога
-                             Врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів
-                             Розвиток мислення учнів та здобуття правових знань
-                             Включення учнів у колективну творчу діяльність


Виходячи з мети і завдань, у класі  організоване  таке виховне середовище, яке надає кожному учню можливість вибору різних видів занять і творчої діяльності, що відповідають особистим потребам. Головне завдання – створення комфортних, безконфліктних, безпечних умов для розвитку учня, реалізації його можливостей та здібностей.
 Виховна система  класу передбачає формування інтелектуального, морального, комунікативного, естетичного і фізичного потенціалів учнів, який володіє цілісною системою знань про навколишній світ, практичними уміннями і навичками, засобами творчої діяльності, прийомами і методами самопізнання і саморозвитку, ціннісними ставленнями до себе, до соціуму, навколишньої дійсності.
Вирішення завдань виховної роботи здійснюється за напрямками:
-                             Ціннісне ставлення до себе
-                             Ціннісне ставлення до суспільства і держави
-                             Ціннісне ставлення до праці
-                             Ціннісне ставлення до культури і мистецтва
-                             Ціннісне ставлення до сімї, родини, людей
-                             Ціннісне ставлення до природи.
Складний процес виховання здійснюю за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей з урахуванням основних напрямків діяльності школярів.
В своїй виховній роботі використовую сучасну технологію підготовки й проведення колективних творчих справ ( методика І.П.Іванова).
Колективна творча справа (КТС) – суспільний пошук кращих рішень життєво-важливих завдань, тому що робиться спільно з дітьми і дорослими – виконується, організовується, задумується, вирішується, оцінюється. У кожній КТС вирішується цілий ряд педагогічних завдань, відбувається розвиток колективістських, демократичних основ життя, самостійності та ініціативи дітей, самоуправління, активного становлення до оточуючого середовища.
Моє завдання полягає в тому, щоб спрямувати КТС на збагачення колективу й особистості соціальним цінним досвідом, на удосконалення кращих людських здібностей, потреб і відносин.
Розвиток дитини, її творчого потенціалу забезпечується через активну діяльність. Залучаючи дітей до участі в різноманітних громадсько-корисних справах, я намагаюся сприяти розвитку в них громадської активності, привчати їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителів та батьків, спрямовую свої зусилля на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Цьому сприяє активна участь класу  загальношкільних заходах.
Учні із задоволенням   беруть участь у конкурсах, вікторинах, у багатоплановій природоохоронній  діяльності, що сприяє формуванню екологічної культури, вихованню таких загальнолюдських цінностей як справедливість, чуйність, чесність,   гідність,  толерантність, добросовісність, ввічливість, обов'язковість, працелюбність, готовність допомогти іншим,  розвиває моральну активність особистості. Мої вихованці  учасники багатьох районних та обласних конкурсів. Учні класу  співпрацюють  з селищними будинками  культури (Парпуровецького СБК та Хижинецького клубу). Мої діти – сучасні діти. Кожен із них  людина майбутнього.
Я тісно співпрацюю  психологом школи . Разом ми  виявили  рівень  розвитку  психічних  процесів  учнів. Шляхом спостереження визначили  тип  темпераменту дітей. За допомогою анкетування, індивідуальних  бесід  з  учнями, визначили  їхні психофізіологічні показники, вивчили  особливості  характеру  і  поведінки, дослідили  інтереси  школярів, їхні  нахили до  певного  виду  діяльності, склали  карту  спрямованості  інтересів  учнів, визначили  статус  кожного  учня  в  дитячому  колективі (лідери, популярні, замкнуті, ті, хто  прилаштовується), визначили  роль  дитини  в  суспільному  житті  класу (ініціатор, виконавець, організатор), виявили  у   дітей  позитивні  якості, які  слід  розвивати,  і  негативні  якості, від  яких, по  можливості, слід  позбавитися.
Звичайно , я вважаю, що важливою умовою у створенні та забезпеченні системи виховної роботи в школі є організація сімейного виховання, співпраця з батьками.
Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу - це важлива й відповідальна задача вчителя. Рішення даної задачі є можливим, якщо у плані роботи знайшли  відображення такі напрями діяльності класного керівника з батьками:
·               вивчення родин учнів;
·               педагогічна освіта батьків;
·               забезпечення участі батьків у підготовці та проведенні колективних справ у класі;
·               педагогічне управління діяльністю батьківської ради класу;
·               індивідуальна робота з батьками;
·               інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку учнів.
Робота в кожному з перерахованих напрямів складається з певної сукупності форм і способів діяльності.
Свою співпрацю з батьками я розпочала у другому  класі з вивчення родин учнів , що дозволило мені краще довідатись про дітей та їхніх батьків, зрозуміти стиль життя родин, ознайомитися з домашніми умовами розвитку особистості дитини.
          Забезпечення участі батьків у життєдіяльності класного колективу здійснюється за допомогою включення їх у такі види взаємодії, як спільне планування виховної роботи у класі; колективні творчі справи –                                Благочинний ярмарок «Хто як не ми? Коли як не зараз», « Бабусина доля як тополя…» ,  свята – « Хай святиться, батьку, імя твоє», «Нема того краму, щоб купити маму»,  концерти  до свят , туристичні походи та спортивні змагання Я  впевнена – батьки – наші партнери.
          В перспективі , в результаті співпраці всіх учасників виховного процесу  ми хочемо бачити випускника, в якого сформовано рівень соціальної зрілості, достатньої для забезпечення його самостійності  у різноманітних сферах життєдіяльності, здорова (фізично, психологічно, духовно) людина, творча особистість із розвиненою потребою у самореалізації та самовдосконаленні, з гуманістичним світоглядом та почуттям відповідальності за долю України, її народу, людства.
Я переконана, від класного керівника залежить ступінь сформованості дитячого колективу. Вміння згуртувати навколо себе дітей — великий дар і велика робота. Вміння захопити, повести, відкрити світ — неоціненний скарб справж­нього педагога. Захоплення вчителя стає захопленням учнів. І хочемо ми того чи ні, але, оскільки діти зовні схожі на своїх батьків, риси характеру класного керів­ника переходять у характер вихованців. Адже байдужість породжує байдужість. І лише вогонь породжує вогонь! 

Немає коментарів:

Дописати коментар